مکانیسم خوردن و آشامیدن

در طبّ سنتی و اسلامی، اساس درمان، خوردن و آشامیدن است، یعنی اصل اولیه این است که طبیب با تنظیم سیستم خوراکی صحیح کمر به درمان بیمار ببندد و از تجویز داروهای مفرده و مرکبه پرهیز کند! ازاین‌رو بحث «تغذیه سالم» از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مکانیسم بدن پس از خوردن غذا

پس از خوردن‌ غذا، چون‌ حجم بیشتری‌ از خون راهی معده می‌شود تا عمل هضم بهتر انجام شود؛ لذا خون لازم به مغز و سایر اندام‌ها به‌اندازۀ کافی نمی‌رسد و بدن پس از صرف غذا دچار ضعف و سستی و خواب‌آلودگی می‌شود.

اهمیت خوردن حبوبات

یکی از اصلی‌ترین قوت‌دهنده‌های بدن، حبوبات و دانه‌ها هستند و گلِ دانه‌های روی کره زمین، گندم است؛ اما متأسفانه آرد و نانی به جامعه عرضه می‌شود که سبوس آن گرفته شده است و خوردن اینچنین نانی قوتی ندارد!

از طرفی یکی از مؤثرترین خوراکی‌هایی که روی نیرو و توانایی جنسی تأثیرگذار است، قسمت قوه نامیه حبوبات است و حذف این بخش از دانه باعث کاهش توانایی جنسی مردان و زنان خواهد شد. قوه نامیه هسته مرکزی دانه است، همان قسمتی که جوانه می‌زند و اگر نباشد دانه جوانه نمی‌زند.

حال اگر بخواهیم قوت جامعه (مخصوصاً قوای جنسی) تقویت شود باید:

  • نان را به نان طبیعی تبدیل کنیم
  • مصرف نخود را برای همۀ سنین (از کودک تا کهنسالان) گسترش دهیم

مکانیسم نوشیدن آب یخ و سرد

چرا پس از نوشیدن آب یخ تشنگی ما بیشتر می‌شود؟!

آب مایۀ حیات است؛ اما زیاد خوردن آن باعث کاهش عمر و توانایی انسان است.

میزان استاندارد نوشیدن آب، همان مقداری است که شما تشنه هستید؛ البته یک تشنگی کاذب هم داریم که آن میل کاذب اعتنا کرد.

نوشیدن آب یخ موجب فراخوان صفرای معلق در خون از سراسر بدن به‌سمت کام است؛ ازاین‌رو اگر می‌خواهید تشنگی‌تان برطرف شود، نباید آب یخ بخورید! بلکه باید آب گرم بنوشید.

آب معتدل، رطوبت دارد ولی صفرای جدیدی تولید نمی‌کند.

اگر هنگام تشنگی یک لیوان آب معتدل یا چای بخورید، تشنگی‌تان مرتفع می‌شود؛ ولی اگر یک لیوان آب یخ بخورید تشنگی‌تان بیشتر می‌شود.

یکی از کارهای بزرگ برای جلوگیری از توسعه بیماری‌ها، «حذف آب یخ از سر سفره‌ها» است، مخصوصاً اگر دارای یخ معلق باشد، مخصوصاً اگر به‌شکل گازدار و نوشابه باشد!

حکیم خیراندیش