مکانیسم هوا و تنفس

آموزش مکانیسم تأثیرگذاری درمان‌های طبّ سنتی

اهمیت هوا

اولین و مهم‌ترین نیاز بشر برای سلامت، هوا است! هوا اولین غذای بشر و مجموعه موجودات ذی‌حیات می‌باشد. هوا است که حیات را پدید می‌آورد و با قطع هوا، حیات و زندگی قطع می‌شود.

جوامعی که از هوای لطیف برخوردارند، خون لطیفی دارند، پس تفکر لطیفی دارند و لطیف می‌اندیشند! هر مملکتی که هوای کثیفی داشته باشند، خونشان کثیف خواهد بود و از تفکرات درست برخوردار نیستند.

هوا نیاز تن و روان انسان است و یکی از زمینه‌های بداخلاقی هواست و اگر کسی گامی بردارد که منجرّ به آلودگی هوا شود، حقوق موجودات جان‌دار را زیر پا گذاشته است.


مکانیسم تنفس هوای سرد و استفاده از کرسی

ضرورت بهره‌گیری از چهار فصل

خداوند متعال بر اساس مصالح و فایده‌هایی که چهار فصل برای تنفس و سلامت بدن ما دارد، آن‌ها را متفاوت آفریده است؛ اما ما گویا عملاً بر این باوریم که چهار فصل بیهوده آفریده شده است!

در زمستان آن‌قدر خانه را گرم می‌کنیم که می‌توانیم با زیرپیراهنی راه برویم و در تابستان آن‌چنان خنک که از رفتن زیر پتو لذت می‌بریم!

چون ما از خاک آفریده شده‌ایم، ریۀ ما مانند زمین در زمستان گرم است و مزاجش گرم و سرماپسند شده و توانایی تنفس سرمای بسیار زیادی را دارد.

با توجه به اینکه سرما جاذب گرما است، تنفس هوای سرد طبیعی، صفرای پراکنده و معلق در سراسر بدن را جذب کرده و به‌سمت ریه و سپس به‌سمت قلب می‌فرستد.

در نتیجه سطح، سرد شده و داخل گرم می‌شود! سطح را با جوراب و لباس‌های پشمین و کلاه و غیره می‌پوشانیم اما هوا را گرم نمی‌کنیم تا تنفس سرد صورت بپذیرد. اگر نتوانیم درون را با صفرا گرم کنیم، هرچه بیرون را بپوشانیم باز هم می‌لرزیم.

پس وقتی ریه گرم شد، قوت ریه افزایش پیدا می‌کند، وقتی ریه قوی شد، آسیب‌پذیری‌اش کم شده و مقاومتش در برابر سرماهای شدید بالا می‌رود و مشکلات ریوی کم می‌شود.

استمرار مصرف هوای گرم در فضای سرد، موجب ضعف تن، ضعف ریه، ضعف قلب، ضعف مغز و ضعف سیستم گوارش می‌شود.

خاصیت دیگرش این است که معده سرد شده و به خوردن گرمی‌ها گرایش پیدا می‌کند و هوس می‌کند گرمی‌جات بخورد و این باعث قوت تن می‌شود.

تنفس هوای سرد، جذب صفرا در مغز را نیز تقویت می‌کند، شتاب گردش خون را نیز بیشتر کرده پس خون بهتر به مغز و قلب می‌رسد و وقتی خون با اکسیژن بیشتری به مغز رسید، باعث فرح و نشاط در تفکر می‌شود؛ ازاین‌رو می‌بینیم کسانی که برف‌بازی و اسکی‌سواری می‌کنند، نشاط فراوانی دارند و باهوش هستند! چون هوای سرد تنفس می‌کنند.

لذا ابوعلی‌سینا می‌گوید: انسان‌های محیط‌های سردسیر قوی‌تر از انسان‌های گرم‌سیر هستند.

نقش کرسی در افزایش کارایی بدن

سؤال: در هوای سرد چه کنیم؟ راه تحمل سرما چیست؟

متأسفانه ما در خانه‌هایمان به‌جای اینکه تن را گرم کنیم، هوای خانه را گرم می‌کنیم. دمای داخل خانه نباید بیش از ۲۰ تا °۲۲ باشد! اگر سردتان بود، لباس گرم بپوشید.

صفرا به‌طور طبیعی بالانشین است؛ لذا اندام فوقانی ما گرم است! برای اینکه مانع خروج این گرما بشویم، کلاه می‌گذاریم و گرما را با کلاه در سر محصور می‌کنیم.

و برای جبران سردی اندام انتهایی، کرسی می‌گذاریم یا هر وسیله‌ای که پای ما را گرم کند و در نتیجه بین گرمای اندام فوقانی و تحتانی تعادل برقرار شود.

با استمرار این حالت در طول سال، بدن ما تقویت شده، کارایی مغز و تراوش ذهنی ما افزایش یافته و منجرّ به خلق و ابداع می‌شود.

اما وقتی ما هوای تنفسی را گرم می‌کنیم، شتاب گردش خون کند شده و در حرکت خون به مغز و قلب اختلال پیش آمده و منجرّ به سکته مغزی می‌شود؛ لذا بیشتر سکته‌های مغزی در زمستان است، مخصوصاً در افرادی که شب غذای سرد مانند گوشت گاو یا ماهی خورده‌اند.


آلوده‌سازهای هوا

در زمان ما آلوده‌سازهای محیطی دو نوع هستند:

آلوده‌سازهای طبیعی: مانند باد و نسیمی که از روی تالاب‌های آلوده یا غبارهای یک موقعیت جغرافیایی خشک پس از یک خشکسالی گذر می‌کند! بادی که از روی نمک‌زارهای خشک یا خاک‌های متعفن عبور می‌کند.

آلوده‌سازهای صنعتی: ناشی از موتورآلات و ترافیک و کارخانه‌جات. این قسم علاوه بر آلایندگی، دارای نشست سمّ سنگین هستند و سمّشان در خون می‌نشیند و با تنفس از بدن دفع نمی‌شود.

تمهیدات مبارزه با هوای آلوده

خانه و محل اسکان در مکان بادگیر ساخته شود و در معرض گذر باد باشد!

مثلاً تهران به‌جهت سلسله‌کوه‌هایی که مانند قوس آن را در بر گرفته، باد جنوبی و شمالی و شرقی ندارد، فقط باد غربی دارد. آن هم به‌جهت ساختمان‌سازی‌های مرتفع غرب تهران، جلوی بادهای کوتاه غربی گرفته شده است.

معماران باید در جهت ساختمان‌سازی دقت کنند، مسئولین هم از ابزارهایی برایش کاهش آلاینده‌ها بهره بگیرند!

شهرداری‌ها باید شبکه‌های توزیع رطوبت ایجاد کنند! که باعث کاهش آلودگی معلق در هوا شده و کمبود رطوبت هوا را نیز جبران می‌کند.

برای مردم نیز این فرهنگ جا بیافتد که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند؛ زیرا گرچه وسیله نقلیه شخصی ما را زودتر به مقصد می‌رساند؛ اما از آن طرف چون افزایش آلودگی را در پی دارد، عمر انسان را کم می‌کند.

دکتر حسین خیراندیش